lørdag 8. mai 2010

Kvinneklubben Jesus Kristus

”Hvorfor drepte de Jesus når han bare var snill, mamma?”
Shit. Min andre prøve i bibelhistorie. Den første gjorde jeg det bra på, for da hadde jeg forberedt meg. Jeg kan fortsatt dåpsbefalingen og Johannes 3.16 (som jeg som regel kaller Johannes 3.14, på grunn av det med pi). Dette er imidlertid et mer komplisert spørsmål, også fordi det er god pedagogikk å forklare at snille mennesker ikke bare blir drept sånn helt uten videre – det kan jo skape traumer for snille barn. (Og i den forbindelse: Takk til VG og Dagbladet for forsider av typen PAPPA DREPTE MAMMA I BESTIALSK ØKSEDRAP og MAMMA FORGIFTET BARNA TIL UTROLIG SMERTEFULL DØD)
”I gamle dager” forklarer jeg tålmodig ”Var det for eksempel sånn at damer ikke fikk være med å bestemme. Men Jesus, han visste at damer også kunne bestemme ting, og da han sa det ble de sinte på ham.” Det er på badet en altfor tidlig morgen jeg gjør Jesus til en ihuga feminist. Han døde for at vi kvinner skulle få delta i styre og stell. På korset.
Senere på dagen prøver jeg å ta brodden av mitt feministiske prosjekt ved å la jentene få gullneglelakk og sole meg toppløs på verandaen. Det er da jeg begynner å lure: Er det feministisk eller antifeministisk å sole seg toppløs for tida? Jeg antar at hvis man, som meg, ikke har silikonpupper og er litt bleikfeit, da er det en feministisk handling. Hvis man derimot flasher silkonpuppene sine på offentlige badestrender, da er det ikke kvinnefrigjøring, men en demonstrasjon av seksualisering av kvinnekroppen. Men hva veit jeg? Jeg prøvde i utgangspunktet bare å sole meg på min egen veranda, og det var ingen som så det. Noe som igjen reiser et annet interssant spørsmål: Hvis en kvinne soler seg toppløs i skogen og ingen ser det, har det virkelig skjedd da?

1 kommentar:

  1. Å nei, hvorfor måtte du komme med den siste setningen der? Hodet mitt tåler lite eller ingenting av sånt "finnes vi egentlig på ordentlig"-filosofering... Good bye nattesøvn!

    SvarSlett