Den papirløse flyktningen Maria Amelie er arrestert, og landet er rystet. Det er i harnisk. Og det er bra. Hvis det er noe sted det norske folk trenger å være så er det i harnisk. Og la meg bare gjøre det klart: Jeg er Team Maria Amelie. Selvfølgelig syns jeg hun skal få bli i Norge, jeg vil gjerne ha henne her og syns ikke det er verken greit eller rettferdig å kaste henne ut av landet.
Men er det ikke noe som skurrer når de samme som meldte seg inn i facebookgruppa ”Få Krekar ut av landet” nå melder seg inn i gruppa som vil la Maria Amelie bli? Sjansen for at Krekar blir drept hvis han blir sendt tilbake til sitt hjemland er kanskje vel så stor som sjansen for at Maria Amelie blir drept: Hun er en veltalende, pen og ressurssterk ung kvinne, han er en usympatisk, skjeggete, middelaldrende mann med ulne politiske sympatier. Det er mange som ikke liker ham, mens ALLE liker Maria Amelie. Spørsmålet er imidlertid om Krekar fortjener å dø fordi vi ikke liker ham. Eller, for å stille det ekle, underliggende spørsmålet: Er noen mennesker verdt mer enn andre? Og skal det såfall avgjøres av hvilke følelser vi har for dette mennesket? Hva med alle de usympatiske, papirløse flyktningene som har vært slemme i krigen – har de mindre rett til å være her?
(Ja, jeg vet at Maria Amelie-saken og Krekar-saken ikke kan sammenlignes, med det er det folk har gjort HELE dagen. ”Hvorfor får ikke Maria Amelie bli når Krekar får?” gnåler de. Jo, dere, det er fordi loven ikke skal ta hensyn til hvem som er likandes og ikke. Og det bør alle usympatiske idioter takke sin skaper for.)
torsdag 13. januar 2011
fredag 7. januar 2011
Mari rosablogger (med røde undertoner):
Hypotese: Herregud, kan det være nødvendig å bruke masse penger på fancy* oljer og fuktighetskremer, kan man ikke bare bruke god, norsk rapsolje som man har i kjøleskapet?
Eksperiment: Hele kroppen smøres inn med kjøleskapskald rapsolje før tørking etter dusj.
Funn: Oljefaglig fungerer rapsolje ganske bra, men er en smule fettete. Odørfaglig blir man luktende omtrent like mye pommes frites som et middelmådig gatekjøkken.
Umiddelbar konklusjon: Ja, det kan være nødvendig.
Dagen etter føles det imidlertid ganske bra, og pommes frites-lukta er enten borte eller blitt en naturlig del av livet. Konklusjonen er nå at det er for tidlig å konkludere sikkert, men at forskningsrådet bør bevilge penger til videre forskning på dette området.
*Fancy = produktet koster hundre kroner eller mer, og har en umiskjennelig duft av enten tutti-frutti eller gammel dame.
Eksperiment: Hele kroppen smøres inn med kjøleskapskald rapsolje før tørking etter dusj.
Funn: Oljefaglig fungerer rapsolje ganske bra, men er en smule fettete. Odørfaglig blir man luktende omtrent like mye pommes frites som et middelmådig gatekjøkken.
Umiddelbar konklusjon: Ja, det kan være nødvendig.
Dagen etter føles det imidlertid ganske bra, og pommes frites-lukta er enten borte eller blitt en naturlig del av livet. Konklusjonen er nå at det er for tidlig å konkludere sikkert, men at forskningsrådet bør bevilge penger til videre forskning på dette området.
*Fancy = produktet koster hundre kroner eller mer, og har en umiskjennelig duft av enten tutti-frutti eller gammel dame.
mandag 3. januar 2011
Kjemperotte funnet død på kjøkken
Etter at folk i Lunner har levd i frykt i ukesvis, har den fryktede terrorrotta endelig blitt lokalisert.

I løpet av november og desember har folk i lokalområdet gjort flere uavhengige observasjoner av en gigantisk rotte. Med sine lysende, gule øyne, betydelige størrelse og høyst uforutsigbare oppførsel har kjemperotta spredt frykt i det som skulle vært en fredelig adventstid. Flere skiløpere påstår å ha blitt jaget av rotta i flere hundre meter, mens de desperat og med gråten i halsen har kjempet for å holde seg på beina. Det meldes også om stjålet fuglemat, livredde katter og veltede barn. Den lokale menigheten har tre søndager på rad invitert til bønn for å få stoppet det grusomme dyrets herjinger, og endelig ser de altså ut til å ha lykkes. Det antas at rotta døde av anger og ulykkelighet da den fikk kjeft for å ha stjålet kjøttkaker på kjøkkenbenken hos en familie som nekter for å ha noen tidligere kjennskap til dyret.
-Vi kommer til å stoppe den ut og bruke den til å skremme byfolk, sier familiens overhode i en kommentar. Hun har foreløpig ingen teorier om hvordan dyret har klart å ta seg inn i huset.

I løpet av november og desember har folk i lokalområdet gjort flere uavhengige observasjoner av en gigantisk rotte. Med sine lysende, gule øyne, betydelige størrelse og høyst uforutsigbare oppførsel har kjemperotta spredt frykt i det som skulle vært en fredelig adventstid. Flere skiløpere påstår å ha blitt jaget av rotta i flere hundre meter, mens de desperat og med gråten i halsen har kjempet for å holde seg på beina. Det meldes også om stjålet fuglemat, livredde katter og veltede barn. Den lokale menigheten har tre søndager på rad invitert til bønn for å få stoppet det grusomme dyrets herjinger, og endelig ser de altså ut til å ha lykkes. Det antas at rotta døde av anger og ulykkelighet da den fikk kjeft for å ha stjålet kjøttkaker på kjøkkenbenken hos en familie som nekter for å ha noen tidligere kjennskap til dyret.
-Vi kommer til å stoppe den ut og bruke den til å skremme byfolk, sier familiens overhode i en kommentar. Hun har foreløpig ingen teorier om hvordan dyret har klart å ta seg inn i huset.
lørdag 1. januar 2011
La dem mate fugler
Mamma og pappa har flyttet for seg selv. De har flyttet fra det gamle, tungrodde huset og den gamle, irriterende katten og den latterlig store gressplenen og bygd seg et nytt, varmt hus uten trapper. Nå skal de nyte friheten og gjøre alt de ikke hadde mulighet til i hine, hårde dager. For eksempel dra på sydenferie. Men så viser det seg at det ikke er så enkelt å oppnå uavhengighet likevel. For hva med småfuglene?
”Kan ikke dere stikke innom og mate småfuglene mens vi er borte?” spør pappa, og legger stolt til: ”Vi har så mange sultne småfugler her, skjønner du.”
Jeg tror faren min begynner å bli gammel.
”Nå syns jeg du begynner å bli gammel, pappa.” sier jeg. Pappa bare smiler lurt, men mamma kaster seg på.
”Veit du hva?” sier hun skandalelystent, ”I går satt han ved spisebordet og så på småfugler istedenfor å se på fotballkamp. Jeg er alvorlig bekymra.”
”Jeg telte 14 dompapper utpå her!” smiler pappa fornøyd.
”15 med han som speilte seg i vindusruta?” foreslår jeg, og lurer nok en gang på hvorfor jeg ikke er stand-up-komiker.
”Nei, han så jeg ikke.” sier pappa like blid. ”Det var helt lyst ute.”
Jeg lover å mate fuglene. Mamma lover å sende meg regelmessige sms-er for å minne meg på det, og jeg innser at det er en veldig viktig oppgave som jeg ikke egentlig er helt voksen nok til å få.
”Kan ikke dere stikke innom og mate småfuglene mens vi er borte?” spør pappa, og legger stolt til: ”Vi har så mange sultne småfugler her, skjønner du.”
Jeg tror faren min begynner å bli gammel.
”Nå syns jeg du begynner å bli gammel, pappa.” sier jeg. Pappa bare smiler lurt, men mamma kaster seg på.
”Veit du hva?” sier hun skandalelystent, ”I går satt han ved spisebordet og så på småfugler istedenfor å se på fotballkamp. Jeg er alvorlig bekymra.”
”Jeg telte 14 dompapper utpå her!” smiler pappa fornøyd.
”15 med han som speilte seg i vindusruta?” foreslår jeg, og lurer nok en gang på hvorfor jeg ikke er stand-up-komiker.
”Nei, han så jeg ikke.” sier pappa like blid. ”Det var helt lyst ute.”
Jeg lover å mate fuglene. Mamma lover å sende meg regelmessige sms-er for å minne meg på det, og jeg innser at det er en veldig viktig oppgave som jeg ikke egentlig er helt voksen nok til å få.
tirsdag 21. desember 2010
Fra jubelsalami til hundepølse
-Hemmeligheten bak transformasjonsprosessen fra menneskemat til dyrefôr.
”Da rydder jeg inn i kjøleskapet, jeg!” sier 4-åringen stolt, og grabber med seg pakken med jubelsalami. Hun kommer halvveis før alle salamipølseskivene sklir ut av pakken og lander på fillerya. Hun merker det ikke selv før hun trår på dem. ”Ojsann” sier hun, og plukker dem opp. Hun studerer pølseskiveklumpen misfornøyd. ”Det kom bikkjehår på.” Hun tar fram den vesle klissehånden og begynner å børste, men er ikke fornøyd med effekten. Ny taktikk: Hun setter seg ned og blåser. Først svakt, men når den ønskede effekten fortsatt uteblir tar hun hardere i. Den er ingen overdrivelse å si at salamipølsene får seg en god dusj. Plutselig nyser hun: ”Atsjoo! Ojsann!” Hun gransker pølseskiveklumpen kritisk, gnir av den litt på buksebeinet, og stapper den fornøyd inn i pakken igjen. Så legger hun den pent i kjøleskapet.
”Mamma, nå har jeg rydda!” roper hun stolt.
”Tusen takk, lille venn. Det var veldig snilt av deg.”
”Da rydder jeg inn i kjøleskapet, jeg!” sier 4-åringen stolt, og grabber med seg pakken med jubelsalami. Hun kommer halvveis før alle salamipølseskivene sklir ut av pakken og lander på fillerya. Hun merker det ikke selv før hun trår på dem. ”Ojsann” sier hun, og plukker dem opp. Hun studerer pølseskiveklumpen misfornøyd. ”Det kom bikkjehår på.” Hun tar fram den vesle klissehånden og begynner å børste, men er ikke fornøyd med effekten. Ny taktikk: Hun setter seg ned og blåser. Først svakt, men når den ønskede effekten fortsatt uteblir tar hun hardere i. Den er ingen overdrivelse å si at salamipølsene får seg en god dusj. Plutselig nyser hun: ”Atsjoo! Ojsann!” Hun gransker pølseskiveklumpen kritisk, gnir av den litt på buksebeinet, og stapper den fornøyd inn i pakken igjen. Så legger hun den pent i kjøleskapet.
”Mamma, nå har jeg rydda!” roper hun stolt.
”Tusen takk, lille venn. Det var veldig snilt av deg.”
fredag 17. desember 2010
Stiftelsesdokumennt for "Jentejengen Koz å Klemz"
”Jentejengen Koz og Klemz” skal være en organisasjon for oss jenter som skal jobbe for å vise att vi er kulere og smartere enn dem mannfolka og att vi er selstendige damer med masse hummør. Virkemiddlene vi skal bruke er internett og mest e-post. Vi vil også bruke virkemiddlet ”humor” mye, for å vise at mannfolka er dumme......... Viss noen kan ”Power Point” er det kjempe bra!
Et eksemmpel på hva vi kann gjøre er å sende ut meil til alle på lista våres, med for eks morsomme bilder og en morsomm vits ;0) Lyd er også bra, for eks lyd med noen som ler kjempe høyt.
”Kjernegruppen” er damer i 50-åra (men det er fortsatt ungt og fresk, eller hva, jenter? ;0)))) Men alle freske damer med meiladdresse kan jo være med, da. Vigitg at alle sender ut til alle på lista si. Fredager er for eks en bra dag og sende ut på, får da kan man si ”god helg” å sånt til alle venninene sine samtidig.......
Her er eks på en kjempe bra en. Husk og sende videre til alle på lista, da!
Ha en super dag, damer :0))))):
Noe å tenke på......
Kona var lei av å bli forstyrret av familien hele tiden, så hun tok båten, seilte langt ut på sjøen, kastet anker og satte seg til å lese boken ferdig, mens hun nøt freden der ute.
Etter en stund kom en båt fra Fiskeoppsynet opp på siden av hennes båt. ”God dag frue ”, sa betjenten, ”hva gjør de helt her ute?”
”Jeg leser en bok” svarte hun (hvilket bør være innlysende selv for en idiot, tenkte hun). ”De befinner Dem i et område hvor det er forbudt å fiske” påpekte betjenten. ”Ja, men jeg fisker ikke, jeg leser”, svarte hun igjen. ”Ja men de har utstyr til å fiske om bord, og jeg vet jo ikke om de bare går i gang med å fiske, så snart jeg vender ryggen til. Derfor må jeg be dem om å følge med meg til land, for jeg blir nødt til å utstede en advarsel og tilhørende bot”.
”Hvis de gjør det, så blir jeg nødt til å anklage dem for voldtekt”, sa kvinnen. ”Voldtekt”, ropte han. ”Jeg har ikke engang rørt ved dem!”Riktig”, svarte kvinnen, ”men de har jo utstyret til det og jeg vet jo ikke om de begynner med det så snart jeg vender ryggen til…”.
Betjenten tygde litt på dette og sa:”Farvel frue, og ha en god dag”, og seilte av sted.
Historiens moral:
Forstyrr aldri en kvinne når hun leser en bok, hun kan nemlig tenke samtidig
Et eksemmpel på hva vi kann gjøre er å sende ut meil til alle på lista våres, med for eks morsomme bilder og en morsomm vits ;0) Lyd er også bra, for eks lyd med noen som ler kjempe høyt.
”Kjernegruppen” er damer i 50-åra (men det er fortsatt ungt og fresk, eller hva, jenter? ;0)))) Men alle freske damer med meiladdresse kan jo være med, da. Vigitg at alle sender ut til alle på lista si. Fredager er for eks en bra dag og sende ut på, får da kan man si ”god helg” å sånt til alle venninene sine samtidig.......
Her er eks på en kjempe bra en. Husk og sende videre til alle på lista, da!
Ha en super dag, damer :0))))):
Noe å tenke på......
Kona var lei av å bli forstyrret av familien hele tiden, så hun tok båten, seilte langt ut på sjøen, kastet anker og satte seg til å lese boken ferdig, mens hun nøt freden der ute.
Etter en stund kom en båt fra Fiskeoppsynet opp på siden av hennes båt. ”God dag frue ”, sa betjenten, ”hva gjør de helt her ute?”
”Jeg leser en bok” svarte hun (hvilket bør være innlysende selv for en idiot, tenkte hun). ”De befinner Dem i et område hvor det er forbudt å fiske” påpekte betjenten. ”Ja, men jeg fisker ikke, jeg leser”, svarte hun igjen. ”Ja men de har utstyr til å fiske om bord, og jeg vet jo ikke om de bare går i gang med å fiske, så snart jeg vender ryggen til. Derfor må jeg be dem om å følge med meg til land, for jeg blir nødt til å utstede en advarsel og tilhørende bot”.
”Hvis de gjør det, så blir jeg nødt til å anklage dem for voldtekt”, sa kvinnen. ”Voldtekt”, ropte han. ”Jeg har ikke engang rørt ved dem!”Riktig”, svarte kvinnen, ”men de har jo utstyret til det og jeg vet jo ikke om de begynner med det så snart jeg vender ryggen til…”.
Betjenten tygde litt på dette og sa:”Farvel frue, og ha en god dag”, og seilte av sted.
Historiens moral:
Forstyrr aldri en kvinne når hun leser en bok, hun kan nemlig tenke samtidig
fredag 3. desember 2010
Love me, love me, say that you love me!
Som et ledd i min selvutvikling har jeg tatt tak i mitt noe usunne behov for å bli likt. Ideelt sett viser det seg nemlig at man skal føle at man er verdt noe også de dagene man ikke får positive tilbakemeldinger fra andre. På en måte er jeg glad dette kom meg for øret før jeg tok den planlagte tatoveringa i panna, der det skulle stå:
SI AT DU LIKER MEG, ELLERS KASTER JEG MEG UTFOR ET STUP!
(og prøv å få det til å høres ut som du mener det)
Jeg skulle selvfølgelig ha en annen font, en som kledde meg og som var lett å lese. Så kunne det bli enklere for folk å forholde seg til meg, tenkte jeg, og jeg kunne få bygd opp selvbildet mitt uten å prøve å lure folk til å syns at jeg var ålreit. Jeg hadde ikke trengt å blogge og oppdatere facebook, for eksempel, eller å si ja til ting jeg ikke egentlig gadd og le høflig av ting jeg syns var skikkelig lamt sagt.
Også sier de som har greie på det plutselig at selvfølelsen skal komme innenfra. At man skal elske seg selv. Djises. For en slitsom gjeng. Det er så moderne at ting skal være en prosess og at man sitter på alle svarene selv. Men de lurer ikke meg. Jeg vet at det finnes medisin mot dårlig selvfølelse. Den inneholder virkestoffet bensoylmetylekgonin og skal visstnok være svært virksom. Og svært vanedannende, men det er da jammen meg ros også. Selvfølelse må trenes opp og holdes ved like, sier de. Som kondis. Men hvis det skal være så mye bry, så gidder jeg nok ikke.
OBS: Ikke ta kokain, da, mennesker.
SI AT DU LIKER MEG, ELLERS KASTER JEG MEG UTFOR ET STUP!
(og prøv å få det til å høres ut som du mener det)
Jeg skulle selvfølgelig ha en annen font, en som kledde meg og som var lett å lese. Så kunne det bli enklere for folk å forholde seg til meg, tenkte jeg, og jeg kunne få bygd opp selvbildet mitt uten å prøve å lure folk til å syns at jeg var ålreit. Jeg hadde ikke trengt å blogge og oppdatere facebook, for eksempel, eller å si ja til ting jeg ikke egentlig gadd og le høflig av ting jeg syns var skikkelig lamt sagt.
Også sier de som har greie på det plutselig at selvfølelsen skal komme innenfra. At man skal elske seg selv. Djises. For en slitsom gjeng. Det er så moderne at ting skal være en prosess og at man sitter på alle svarene selv. Men de lurer ikke meg. Jeg vet at det finnes medisin mot dårlig selvfølelse. Den inneholder virkestoffet bensoylmetylekgonin og skal visstnok være svært virksom. Og svært vanedannende, men det er da jammen meg ros også. Selvfølelse må trenes opp og holdes ved like, sier de. Som kondis. Men hvis det skal være så mye bry, så gidder jeg nok ikke.
OBS: Ikke ta kokain, da, mennesker.
Abonner på:
Innlegg (Atom)