onsdag 26. mai 2010

Dead Star Hypothesis

Generelt føler jeg meg som en heldig og lykkelig person. Jeg bor i verdens rikeste og tryggeste land, og bla bla bla som å vinne i lotto. You know the drill. Akkurat som ikke det å leve i et univers som støtter betingelsene for liv i det hele tatt er som å vinne det intergalgaktiske multiverslotteriet, jeg syns ikke akkurat folk fra for eksempel Bulgaria eller Peru bør være misfornøyd med livet heller. Og i dette storslagne og mystiske skaperverket foregår mange uforståelige ting. En av dem, og jeg begynner å ane et mønster i dette, er at jeg blir motarbeida på verst tenkelige måte av verden med jevne mellomrom. En grov skisse viser at dette skjer ca. hver 26. dag. For det første er det foruroligende ofte, spesielt sett i et evighetsperspektiv. For det andre er det et stort mysterium hva som egentlig er grunnen til at dette hender. Dette har fått meg til å postulere en nemesisteori. Hvis det stemmer at en sommerfugls vingeslag kan forårsake vulkanutbrudd på andre siden av jordkloden eller whatever, noe jeg ikke har den aller minste grunn til å tvile på fordi logikken er så slående, tipper jeg at jeg har en nemesis hvis små handlinger dramatisk påvirker mitt eget velbefinnende. Regner med jeg har alle med meg så langt, og at dere deler min oppfatning av kausalitet. Videre mener jeg at motarbeidingssyklusens frekvens gjør det nærliggende å anta at min nemesis er en premenstruell dame hvis småhysteriske humørsvingninger negativt påvirker mitt liv. Og når jeg tar min egen betydning i den store sammenhengen med i betrakningen, vil jeg anta at det ikke er en hvilken som helst dame, men en som er betydningsfull, vakker og intelligent. Jeg gidder ikke ha en stygg og intetsigende nemesis. Det er en grunn til at folk tror de var Napoleon i sitt forrige liv og ikke en ussel fotsoldat, for å si det sånn. Men siden jeg ikke kan bevise at min nemesis finnes, må jeg ta utgangspunkt i at hun for eksempel kan være et spøkelse eller en gjenganger. Jeg skal være ærlig med dere: Jeg tror det er enten Jeanne d’Arc eller Maria Magdalena. Ironisk at noe så trivielt som en av disse spøkelsesdamenes menstruasjonssyklus skulle påvirke mine omgivelser og forvandle dem til irriterende og til dels direkte uhyggelige kulisser. Det beviser bare nok en gang hvor merkverdig livet er.

1 kommentar:

  1. Hvor er den fordømte "Like"-funksjonen? Hadde vært veldig greit om bloggen din i likhet med Facebook hadde en sånn. For dette er underholdende og intelligent lesning, men jeg tror ikke jeg har noe fornuftig innspill å komme med her. Så: Elin Jeanett LIKES this!

    SvarSlett