lørdag 29. januar 2011

Happiness is a warm gun

I morra skal jeg starte et nytt og bedre liv. Mengden linser, bønner og stålull jeg har på kjøkkenet avslører at det ikke er første gang, og jeg skal være ærlig med dere: Jeg er faktisk ekspert på å starte et nytt og bedre liv. Jeg har gjort det tusen ganger før.
Det endelige målet for det nye og bedre livet, er selvfølgelig en vedvarende optimal lykkefølelse. I god, protestantisk ånd ser jeg for meg at lykke er noe man oppnår gjennom arbeid, fysisk og mental disiplin etter idealene askese og renhet. I skjønn forening med dagens samfunns kvinneideal, selvsagt. Det er altså ingen liten reform som skal til, min nåværende livsførsel tatt i betraktning. Jeg må i alle fall slanke meg og barbere leggene. Det siste er overkommelig. Om magerhet kan slette alle sporene etter levd liv fra kroppen min, tviler jeg sterkt på, men det er altså mulig jeg må lære meg å leve med en viss grad av strekkmerker, mageskinn og hengepupper. Resten bør være mulig å pine vekk gjennom nitidig arbeid og selvplaging.
Så er det huset. Her er det mange rom som må ryddes og vaskes, og flere tonn med ting som må enten kastes, resirkuleres eller fikses. For å kunne opprettholde perfekthetsnivået etter tiden med intens oppussing og vasking og rydding, må jeg antagelig kvitte meg med både barn, katter og hund. Ja ja. Barna kan jeg vel alltids disiplinere til å sitte pent på kanten av sofaen og være stille, men dyrene må vekk. Dyr skjønner ikke hva lykke innebærer.
I tillegg er det den mentale disiplinen. Tv-en må ut. Facebook må vekk. Faste leggetider og stå-opp-tider må også omfatte helgene. Bare positive tanker er lov. Bare høyverdig og utviklende kultur får slippe inn. Skjønt, utvikling er ofte en lite harmonisk prosess, så det må jeg tenke ut en løsning på. Men jeg ser i alle fall for meg at jeg begynner å tegne og spille piano. Klassiske stykker, selvsagt, og tegne vakre naturbilder der møkka ikke synes. Så skal jeg toppe det hele ved å aldri være i dårlig humør, altid være spirituell, vittig og innsiktsfull. Morsom, men aldri på bekostning av andre eller så det avslører fordommer eller uvitenhet (noe som sier seg selv, siden jeg på dette tidspunktet ikke er verken uvitende eller fordomsfull, fordi jeg har brukt så mye tid på disiplinere sjelen og å tilegne meg objektiv og korrekt kunnskap om verden).

Og så, når jeg har oppnådd denne graden av fullkommenhet – la oss si i løpet av et par års tid – da skal jeg endelig være lykkelig. Når jeg endelig finner gleden i å utføre meningsløse oppgaver som vasking, jogging og konversering av kjedelige mennesker som også liker å snakke om vasking og jogging, og som jeg alltid husker bursdagene til og ser når de har klipt seg og kjøpt seg nye, helt like klær som de allerede hadde.
Da skal livet begynne på ordentlig!
Sleng dere på, forresten! Dere vil vel også være lykkeligere? For å gjøre det enklere, har jeg tilfeldigvis utviklet et pulver* dere kan ta for å få økt viljestyrke, nedsatt appetitt og større tålmodighet. Sammen med pulverboksene får dere også heftet ”Ikke vær en taper, vær lykkelig!” Prøv i 12 mnd for bare 15 899,-



*Pulveret er basert på den anerkjente placebo-effekten og inneholder bl.a. grønn te, aloe vera og aprikoskjernemel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar